REVIEWS

Variations on Chick Coreas La Fiesta

(1991)
For 2 pianos

“Sunday´s must substantial number, after the Debussy, was Variations on Chick Coreas LA FIESTA by Danish composer Kim Helweg……good, clean, fun. Plucked piano strings and rapped piano lids added to the sense of occasion. The end was long in build-up; a grand splash of colour when it came.” (Independet)

“An exciting, barnstorming piece. I can well imagine it bringing the house down in the recital room.” (Gramophone)

“It is impossible to escape the sheer virility of the Corea piece – unashamedly Spanish in idiom but laced with a colourful spikiness and plenty of dash.”
(Pianoforte Magazine)

Ragnarok

(1992)
Symphony no.2

“Det er et pragtfuldt værk………. Kim Helwegs symfoni er musik, som har noget på hjertet, og som fæstner sig i bevidstheden.”(Nordjysk Stiftidende)

Dvojnik (version 1)

(1993-95)
Concerto for 2 pianos, percussion and orchestra

“…full of rhythm and even aggression, drama, coolness and romanticism……. In Dvojnik the composer is quite merciless in setting about the nature, structure and the mood of both his own work and of the story which inspired it….”
(Pianoforte Magazine)

” ….there is no denying the verve of writing….”
(Gramophone)

“In the work of Helweg there is something out of time and fashion; his relationship with the “concertante” genre is very personal and measured. Dvojnik is, with no doubt at all, one of the most attractive “concertante” works that has been heard lately”
(Clarin Newspaper, Buenos Aires, Argentina)

“In this original work, although heterogenous, of almost half an hour….the pianists used a great variety of expressive “tone productions” in order to beget the hallucinating atmosphere that spreads the whole work, interacting with the percussion group that in the cadenza has a significant presence.”

(LA NACION, Buenos Aires, Argentina)

Concerto for Brassquintet

(1994-95)
Part 1 of trilogy 3 concerts for chambre orchestra

Det andra uruppförandet, signeret Kim Helweg, “årets tonsättare” hos Musik i Väst, hade en mätted smak, nyansrik, komplex…..
Stycket upplevdes som en god exponent för modern brassmusik.”
(Borås Tidning, Sweden)

3 Etudes for Piano Solo

(1995)

“..inciterende drivkraft….”
(Politiken)

Barocco Brasileiro

(1996-97)
Concerto for 2 percussion players and orchestra

“Dette værk er skrevet til Safri Duo og er kendetegnet ved mange flotte og forskelligartede klangflader i orkestret, der smelter sammen med solisternes spil…. Af særlige klangflader i dette værk skal fremhæves de dybe messingklange i anden sats, samt den lidt specielle klang, cembaloet tilførte musikken i sidste sats.”
(Aalborg Stifttidende)

The Return of Don Juan

(1998)
Suite no.1

“…densely atonal music of imaginative orchestral colouring and literal narration.”
(The Times)

“…det elleve mand store orkester giver Kim Helwegs musikalske stikord ild under dansernes fødder…”
(Weekendavisen)

Stalingrad Symphonies

(2000-01)
for mezzo soprano, tenor and orchestra

“….påfaldende smuk…”
(Børsen)

Stalingrad

(2000-02)
The Envy of the Painless, Opera, Canto I

“Kim Helwegs musik er som en tromme- og erindrings-hvirvel – I den dukker barndomsminder, krigsscener, kærlighedsmøder og voldtægt op i gamle Ragusas sind. Det er voldsomt og banalt og skildres nærværende og flot af Helwegs musik, der lyder både af pop- og fusionsmusik og af Benjamin Britten. Helweg har tidligere skrevet musik til en Howard Barker tekst (1999, “Wounds to the Face”) og videredyrker her i “Stalingrad” sin særlige evne for medrivende musik, der strækker sig fra støj til lyd og fremragende illustrerer smerten – helt derud, hvor den bliver lyd – bliver lys. BT 28/8 2002
…. “Og Kim Helwegs musik fungerer ikke alene som et akkompagnement til handlingen med Ragusa som den absolut dominerende hovedperson. Den er selve denne handling. Partituret – strygere plus to klaverer – spillet under Kaare Hansens ledelse – bliver på en måde identisk med dramaet og må uværgeligt kvalificere til større musikdramatiske opgaver inden for den “rigtige” opera. Afgiver Det Kongelige Teater bestilling?” (Weekendavisen 2002)

Raum

(2007)
for 4 musicians

“…det er i høj grad Kim Helwegs smukke drømme-musik, der er med til at løfte koreografien op i en skylet abstraktionssfære. Helweg har her komponeret en toneflyvning med de mest underfundige, minimalistiske indskud for percussion, horn, cello og klaver – med pludselige dyk ned i rene stunder af rytmeudblæsning eller tangenttanker. Og når Helweg lokker Bjerregaard med ind i sine loops, blinker forestillingen af lys og lykkeindfald.” Information

Danseur Noble Suite

(2009-10)
Eidolon M – Choreography Kim Brandstrup

Både kvindeaftenen og mandeaftenen kulminerede i en ny kreation af Kim Brandstrup til ny musik af Kim Helweg – to spændende og drilske partiturer med beroligende xylofonlyde hen over imponerende tangent-udtræk af klaver og orgel og cembalo. INFORMATION M/K Danseur Noble slutter også med en positiv overraskelse, nemlig Kim Brandstrups ,maskuline version af Eidolon…..Mændenes bevægelser fylder simpelthen rummet med en helt anden spænding til Kim Helwegs velkomponerede musik i en nu lidt mere bastant instrumentation. Berlingske Tidende

Hymns to the night

(1991)
Symphony no.1

“…Kim Helwegs musik strømmer forløsende….”
(Politiken)

“Det er fejende flot musik”
(Aktuelt)

“Spændende ny symfoni”
(Jyllandsposten)

Cello concerto

(1992-93)

“..et værk som udmærkede sig ved et klart formforløb og en meget fantasifuld udmøntning af det koncerterende, ved smukt og karakteristisk melodisk stof tillige med en klar rytmisk profil….”
(Aalborg Stifttidende)

“Helwegs koncert rummer en stor udtryksmæssig spændvidde …..”
(Jyllands Posten)

“….ganske overbevisende effektivitet…”
(Berlingske Tidende)

American Fantasy

(1994)
for 2 pianos and percussion

“….a riot of sticks and ivory: tunefull, catchy and with copious wallops from the bass drum…”
(Gramophone)

“…a raucous percussion fantasy…., which brought down the house.”
(EDMONTON SUN, Canada)

“Helweg’s America Fantasy is just that – a four movement work of often staggering virtuosity.”
(Classic CD)

“Das fast Geniale an der “America Fantasy” des dänischen Komponisten Kim Helweg ist, dass Bernsteins Struktur bzw. motivische Schemen vollkommen individuell zu einem lebendigen Ganzen zusammengefängt wurden.”
(Nachrichten (At) 21st of July 2009.) Performance by Kärber/Kim/Leonhard and Hofstätter

Concerto Barocco

(1994-95)
for old instruments. Part 2 of trilogy 3 concerts for chambre orchestra

“Ett intagande verk, dekorativ, intensiv, fantasifull och tekniskt väl genomarbetat, skrivet av en ung tonsättare med visioner”
(Ladis Müller, composer, Sweden)

Cupid and Psyche

(1995-97)
Ballet in 3 acts for large orchestra

“Helweg understands the needs not only for a theatrically effective score but also for one which lends itself specifically to dancing”
(The Dancing Times)

“…an admirable score from Kim Helweg. Atmospheric, dramatic, this is also musiquedansante, and a very considerable achievement.”
(Financial Times)

“…an atmospheric score…”
(The Sunday Telegraph)

Il Madrigale di Giouanni

(1997-98)
Concerto for trumpet and Orchestra

“Helwegs værk viste sig at være en på en gang højeffektiv og smuk collageagtig sag, sat sammen af Giovanni Brachrogges madrigal “Sono le ciglie tue l´arco d´amore”, dennes toner i en anden rækkefølge og en tolvtonerække og tilsat stor og plastisk lyd.”
(Berlingske Tidende)

Wounds to the Face

(1999)
12 preludes for 2 pianos

“Alligevel er det i sammensmeltningen mellem musikken og instruktionen, at forestillingens verdensbekymring formidles renest. Kim Helweg har komponeret musik for de to flygler med en rammende sans for Barkers splittede personer – for deres voldsomhed, men også deres beregnende og dermed dødsmærkede, strategiske passion. Helwegs tonebombardement skurer, men kun lige akkurat længe nok til at skabe irritation over lyden og pianisterne Tanja Zapolski og Arne Fæø torpederer tangenterne med samme nådesløshed, som Barkers ord egentlig bør fremsiges.”
(Information 02-12-1999)

“Som en disharmonisk symfoni i 18 små satser, to flygler akkompagnerer ordene stykket igennem i Kim Helwegs originale og stærkt accentuerende klavermusik ….”
(Jyllands Posten)

Partita III

(2003)
for viola, double-bass and electronics

“…et opfindsomt, legende bevægelsessprog. Et legende udtryk der genfindes i Kim Helwegs flotte, klangrige, gyseragtige og pulserende musik for strygere og elektronik.” “Shaved, plucked & moisturized” Dance performance by Jens Bjerregaard) Berlingske Tidende 03-12-2003

The Labyrinth

(2005)
Sonata no. 2 for piano solo

“Una atractiva novedad es EL laberinto de Helweg, compositor que el intérprete conoce bien (pronto editará un CD integramente con obras de él). En esta obra el danés parte de Monteverdi y su Lamento, para construir una obra en el que la idea del dédalo y todo lo que implica, con sus vericuetos y las sensaciones que tiene quien puede estar adentro y anhela salir están creativamente plasmadas, particualmente en su fascinante tercer movimiento.” Revista Páginas Musicales Mayo-Junio 2006

Ballerina Suite

(2009)
Eidolon F – choreography by Kim Brandstrup

“Dessutom var musiken av Kim Helweg som skapats för verket en sann upplevelse som också möttes med bifall av publiken. Musiken komponerad i fyra satser, är inspirerad av rytmiska toner som används av den klassiska baletten, som Plié, Jeté, Rond de Jambe och Fondu, Petit Battement och Frappé samt Adagio. En symmetrisk uppbyggnad av fraser som i slutändan dekonstrueras på ett raffinerat sätt.” Ann Jonsson, Danstidningen “En Ballet fuld af små overraskelser, tilsyneladende en leg, men sprængt i hurtige ryk, der stimuleres af Kim Helwegs dramatisk raffinerede orkesterpartitur genkendelig fra hans opera Stalingrad i sin tid på Det Kgl.” GregersDH “..Kim Helwegs nervepirrende suspense partitur bulderkoger af dekonstruerede musikcitater….” Majbrit Hjelmsbo, Weekendavisen “…it all looks and sounds stunning with virtuoso light by Jean Kalman and the excitingly percussive commissioned score from Kim Helweg” Dancing Times